Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego?

RICE, PRICE, POLICE i MEAT są to angielskie akronimy opisujące sposób postępowania po urazie.

Zaczęło się od RICE
R – rest (odpoczynek — unieruchomienie)
I – ice (lód – schładzanie)
C – compression (ucisk)
E – elevation (uniesienie)

PRICE dodało kolejny etap czyli ochrona (protection). Czasami możemy się jeszcze spotkać z takim postępowaniem. Obecnie jednak najczęściej stosowaną jest praktyka POLICE gdzie unieruchomienie zastąpiono optymalnym obciążeniem (OL – optimal loading).

Podczas unieruchomienia dochodzi do osłabnięcia siły mięśniowej, sztywności, zmniejszenia propriocepcji co opóźnia powrót do zdrowia. Wczesna mobilizacja i rehabilitacja funkcjonalna z odpowiednio dostosowanym obciążeniem daje zdecydowanie lepsze efekty. Niestety i ten typ postępowania nie jest idealny.

W uszkodzeniach ścięgien i więzadeł problematyczna jest część ICE (schładzanie, kompresja i uniesienie). Te trzy czynności zmniejszają przepływ krwi co znacząco wpływa na regenerację. Więzadła i ścięgna są tkankami słabo ukrwionymi, zmniejszenie obiegu krwi może spowodować przewlekłe problemy tych struktur. POLICE sprawdza się w przypadku mięśni, są one doskonale ukrwione. Obniżenie przepływu krwi jest wskazane, jeśli by o to nie zadbać to można doprowadzić do syndromu ciasnoty międzypowięziowej. O czym napiszę w następnym artykule.

W takim razie co jest dobrego dla więzadeł i ścięgien? Mięso!
MEAT czyli:

  • Movement (ruch) – wcześnie wprowadzony stymuluje leczenie objętej chorobowo tkanki. Redukuje tworzenie się niewłaściwie zrośniętych włókien kolagenowych (blizn)
  • Exercise (ćwiczenia) – mają podobne znaczenie jak ruch, dodatkowo wpływają na zmniejszenie ryzyka powtórnego urazu
  • Analgesics (środki przeciwbólowe) – ważne żeby nie były połączone z lekami przeciwzapalnymi ponieważ te hamują proces leczenia się tkanek
  • Treatment (leczenie) – tu sprawdzi się leczenie fizjoterapeutyczne, które zwiększy przepływ krwi co w efekcie będzie stymulować proces leczenia

Nie chcę żebyście brali wyższość któregoś z protokołów. W każdym przypadku będzie inaczej i nikt nie mówi, że nie można łączyć tych informacji. Ważne żeby wiedzieć jaka struktura jest uszkodzona i co chcemy uzyskać. Jeśli nie jesteście pewni co powinniście zrobić – zgłoście się do swojego fizjoterapeuty.

Bibliografia:

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

  • Effectiveness of exercise therapy and manual mobilisation in acute ankle sprain and functional instability: A systematic review, Philip J van der Wees, Anton F Lenssen, Erik JM Hendriks
  • Effect of accelerated rehabilitation on function after ankle sprain: randomised controlled trial. Chris M Bleakley, Seán R O’Connor, Mark A Tully
  • Acute treatment of inversion ankle sprains: immobilization versus functional treatment, Jones M.H., Amendola A.S.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Magnez a mięśnie Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu Najczęstsze problemy ze skórą osób, które regularnie trenują Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Najlepsze fryzury na siłownię Tak ćwiczą sławne modelki 3 pozycje jogi na bolące plecy Najpopularniejsze piosenki do słuchania podczas biegania Prosty sposób na wysmuklenie ud Trening powięziowy Uwaga! Siedzenie skraca życie 4 powody, dla których powinieneś zrezygnować z dzisiejszych ćwiczeń Joga z dzieckiem? To proste! TRX, czyli trening w zawieszeniu

Popularne w tym tygodniu:

Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Ćwiczysz na trampolinie? To może się dla ciebie źle skończyć Ćwicząca mama jest po prostu sexy... Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Forma Anny Lewandowskiej po ciąży - motywuje czy denerwuje? Orgazm podczas ćwiczeń? To możliwe! Zarządzanie przez cele, czyli marketing w karierze sportowca. Bądź SMARTER! 7 momentów, w których powinnaś uprawiać seks Ćwiczenia na cellulit, które naprawdę działają Żyj i pracuj na zdrowie, ergonomia w pracy