Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego?

RICE, PRICE, POLICE i MEAT są to angielskie akronimy opisujące sposób postępowania po urazie.

Zaczęło się od RICE
R – rest (odpoczynek — unieruchomienie)
I – ice (lód – schładzanie)
C – compression (ucisk)
E – elevation (uniesienie)

PRICE dodało kolejny etap czyli ochrona (protection). Czasami możemy się jeszcze spotkać z takim postępowaniem. Obecnie jednak najczęściej stosowaną jest praktyka POLICE gdzie unieruchomienie zastąpiono optymalnym obciążeniem (OL – optimal loading).

Podczas unieruchomienia dochodzi do osłabnięcia siły mięśniowej, sztywności, zmniejszenia propriocepcji co opóźnia powrót do zdrowia. Wczesna mobilizacja i rehabilitacja funkcjonalna z odpowiednio dostosowanym obciążeniem daje zdecydowanie lepsze efekty. Niestety i ten typ postępowania nie jest idealny.

W uszkodzeniach ścięgien i więzadeł problematyczna jest część ICE (schładzanie, kompresja i uniesienie). Te trzy czynności zmniejszają przepływ krwi co znacząco wpływa na regenerację. Więzadła i ścięgna są tkankami słabo ukrwionymi, zmniejszenie obiegu krwi może spowodować przewlekłe problemy tych struktur. POLICE sprawdza się w przypadku mięśni, są one doskonale ukrwione. Obniżenie przepływu krwi jest wskazane, jeśli by o to nie zadbać to można doprowadzić do syndromu ciasnoty międzypowięziowej. O czym napiszę w następnym artykule.

W takim razie co jest dobrego dla więzadeł i ścięgien? Mięso!
MEAT czyli:

  • Movement (ruch) – wcześnie wprowadzony stymuluje leczenie objętej chorobowo tkanki. Redukuje tworzenie się niewłaściwie zrośniętych włókien kolagenowych (blizn)
  • Exercise (ćwiczenia) – mają podobne znaczenie jak ruch, dodatkowo wpływają na zmniejszenie ryzyka powtórnego urazu
  • Analgesics (środki przeciwbólowe) – ważne żeby nie były połączone z lekami przeciwzapalnymi ponieważ te hamują proces leczenia się tkanek
  • Treatment (leczenie) – tu sprawdzi się leczenie fizjoterapeutyczne, które zwiększy przepływ krwi co w efekcie będzie stymulować proces leczenia

Nie chcę żebyście brali wyższość któregoś z protokołów. W każdym przypadku będzie inaczej i nikt nie mówi, że nie można łączyć tych informacji. Ważne żeby wiedzieć jaka struktura jest uszkodzona i co chcemy uzyskać. Jeśli nie jesteście pewni co powinniście zrobić – zgłoście się do swojego fizjoterapeuty.

Bibliografia:

  • Effectiveness of exercise therapy and manual mobilisation in acute ankle sprain and functional instability: A systematic review, Philip J van der Wees, Anton F Lenssen, Erik JM Hendriks
  • Effect of accelerated rehabilitation on function after ankle sprain: randomised controlled trial. Chris M Bleakley, Seán R O’Connor, Mark A Tully
  • Acute treatment of inversion ankle sprains: immobilization versus functional treatment, Jones M.H., Amendola A.S.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Magnez a mięśnie Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu Najczęstsze problemy ze skórą osób, które regularnie trenują Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Najlepsze fryzury na siłownię Tak ćwiczą sławne modelki 3 pozycje jogi na bolące plecy Najpopularniejsze piosenki do słuchania podczas biegania Prosty sposób na wysmuklenie ud Trening powięziowy Uwaga! Siedzenie skraca życie 4 powody, dla których powinieneś zrezygnować z dzisiejszych ćwiczeń Joga z dzieckiem? To proste! TRX, czyli trening w zawieszeniu

Popularne w tym tygodniu:

Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Znasz Shauna T, autora "Insanity"? Teraz pokazuje ćwiczenie, które powinieneś wykonywać, gdy nie masz czasu na cały trening Skuteczny trening, czyli co powinieneś wiedzieć o ekscentryce Chcesz mieć zgrabną pupę? Podejmij nasze wyzwanie! To ćwiczenie powinna codziennie wykonać każda kobieta. Wysmukli talię i poprawi życie seksualne Tych napojów nie pij po treningu Grube uda - jak się pozbyć z nich tkanki tłuszczowej, zasady żywienia Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud Trening na redukcję – zasady, plan treningowy Płaska pupa - ćwiczenia, dieta, postawa